Chleb z tartym jabłkiem na zakwasie - wrześniowa piekarnia

Chleby z przepisów Dany piekłam nie raz. Zawsze były pyszne. Chleby z tartym jabłkiem według Jej przepisów też już piekłam. Zawsze znakomite. Więc tym bardziej ucieszyłam się, kiedy zobaczyłam, że wrześniowa piekarnia Amber to chleb od Dany ( bolg Leśny Zakątek.)
Chleb jest pyszny, wspaniały, wilgotny! Wymaga nieco czasu, ale nie pracy - jest jednym z tych chlebów, które wymagają jedynie zaplanowania naszych działań i zakręcenia łyżką. Nie trzeba nawet uruchamiać robota. Ok, starłam jabłka w robocie, ale to wszystko ;). Pyszny! Pieczcie, nie pożałujecie 
Foremki wyłożyłam papierem do pieczenia - ostatnio stosuję to często. Miałam mąkę orkiszową pełnoziarnistą i taką dodałam - było pysznie. Dodałam też sporo kminku. Ale w naszym domu kminek jest wszędzie.
Dana na swoim blogu pisze, że jabłka są nie tylko dekoracją, ale że dzięki nim chleb dłużej zachowuje świeżość. Radzi też użyć jabłek twardych i kwaśnych. 

Chleb z tartym jabłkiem na zakwasie
podaję za Daną
Składniki zaczynu
2 łyżki zakwasu żytniego
200g mąki żytniej typ 720 
150g wody
140g startego jabłka ze skórką na tarce o dużych oczkach.
Czas fermentacji 12-14 godzin
Ciasto właściwe
Cały zaczyn
500g mąki żytniej typ 720
200g mąki orkiszowej jasnej (dałam pełnoziarnistą)
550g wody
20g soli himalajskiej.
1 jabłko do dekoracji.

Wszystkie składniki ciasta mieszamy i wyrabiamy do dobrego połączenia. Pozostawiamy ciasto na 30 minut, aby odpoczęło. W międzyczasie przygotowujemy 2 foremki o wymiarach 25×11 smarujemy tłuszczem i wysypujemy mąką.
Kiedy ciasto odpocznie, jeszcze raz mieszamy i wykładamy do foremek.
Układamy plastry jabłek / po dwa do foremki / na cieście i zostawiamy przykryte do wyrośnięcia. Od 1,5 do 2,5 godziny ciasto powinno wyrosnąć w zależności od temperatury otoczenia i tej za oknem
Pieczemy w temp. 230st. przez 15 minut. Dopiekamy 40 minut w temperaturze 210st.
Smacznego!

20 komentarzy:

  1. Pytanie - a skąd można wziąć zakwas?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można wyhodować samemu. Można zerknąć tutaj http://zakwasowamapapolski.blogspot.com/
      A i ja chętnie sie podzielę, jeżeli odbiór w Łodzi nie jest problemem. Pozdrawiam

      Usuń
  2. Pytanie - a skąd można wziąć zakwas?

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny przepis. Na pewno zrobię. Zapraszam do siebie na bloga kulinarnego. :) https://jaglusia.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Pysznie wygląda!
    I zazdroszczę Ci tej przypieczonej skórki...
    Poza tym cieszę sie, że wrześniowa Piekarnia była tak udana.

    OdpowiedzUsuń
  5. Beatko-piękny chleb :) też dałam mąkę pełnoziarnistą, bo taka stoi w domu :) pozdrawiam i do następnego razu :) M

    OdpowiedzUsuń
  6. Też kusiła mnie tu mąka pełnoziarnista, następnym razem na pewno tak upiekę. Twój chleb prezentuje się pięknie. Pozdrawiam i dziękuję za wspólny czas we Wrześniowej Piekarni

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo apetyczny chlebek.
    Dziękuję za wspólne pieczenie.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo apetyczny chlebek.
    Dziękuję za wspólne pieczenie.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. wow! jak pięknie wyrośnięty! wspaniałe bochenki, dzięki za wspólne wypiekanie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ładny, staram się nie myśleć, że ma kminek;))

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie wyrośnięte!
    Następnym razem i ja skuszę się na mąkę pełnoziarnistą.:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ładnie upieczony. Ja też często dodaje do chleba kminek :)
    Pozdrawiam i dziękuję za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne chlebki, na pewno będę takie piekła, bo mi bardzo smakowały. Widzę, że zastąpiłaś orkisz mąką pełnoziarnistą. Też tak zrobię, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękne chlebki, na pewno będę takie piekła, bo mi bardzo smakowały. Widzę, że zastąpiłaś orkisz mąką pełnoziarnistą. Też tak zrobię, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Beata, piękny chlebuś, dzięki za miłe towarzystwo :-).

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękny i apetyczny chleb :), dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wspaniale Ci się upiekł!
    Dziękuję za wrześniowe wspólne pieczenie!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne, aż mam ochotę chwycić kromeczkę. Dziękuję za wrześniowe wypiekanie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Cudnie upieczony chlebek! Skórka wygląda niezwykle apetycznie :)
    Dziękuję za wspólny czas i do następnej piekarni!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Jeśli zostawiasz komentarz jako użytkownik anonimowy, podaj, proszę, imię lub pseudonim. Pozdrawiam

Copyright © 2013-2019 Stare Gary