Chleb pszenno – żytni z prażoną mąką - marcowa piekarnia

Marcowa piekarnia  u  Amber to chleb pszenno - żytni z prażoną mąką. Pyszny! Trudno się dziwić -  wszystkie chleby upieczone według przepisów z bloga Danusi ( Leśny Zakątek ), są pyszne. Piekłam z połowy porcji, bez foremki, chleb wyrastał w koszyku. Jedynym kłopotliwym momentem w pieczeniu było dla mnie prażenie mąki. Trzeba uważać aby się nie przypaliła, cały czas mieszać, a równocześnie wyczuć moment kiedy mąka jest już gotowa. Pomagałam sobie w ten sposób, że obok patelni na której prażyłam mąkę, położyłam dla porównania łyżkę z mąką białą - pomogło. Ciasto wyrabiałam częściowo ręcznie, częściowo robotem  - dodałam w opisie informacje. Piekłam na blasze (nie miałam czasu na rozgrzewanie kamienia) ale w żaden sposób nie wpłynęło to źle na mój bochenek. Wyrósł pięknie i bez problemu. Bardzo, bardzo polecam. Jak ja lubię prawdziwy, domowy, dobry chleb !!!!


Chleb do marcowej Piekarni wybrała Jola z bloga Smak mojego domu.Przepis pochodzi z bloga Danusi Leśny Zakątek, u Joli można go znaleźć pod tym linkiem: Smak mojego domu . 

CHLEB PSZENNO – ŻYTNI Z PRAŻONĄ MĄKĄ 
przepis podaję za Amber
Składniki na zaczyn:
83 g zakwasu z mąki żytniej razowej (dokarmionego 10-12 godzin wcześniej)
165 g mąki żytniej razowej
225 g wody
Składniki mieszamy i pozostawiamy przykryte, na 14-16 godzin w temp. pokojowej
Składniki zasmażki:
120 g mąki żytniej
300 g zimnej wody
Na rozgrzaną suchą patelnię, wsypujemy mąkę i prażymy, cały czas mieszając do uzyskania lekko brązowego koloru. Mąka nie może się przypalić! Przesypujemy na miseczkę i dolewamy stopniowo zimną wodę, energicznie mieszając łyżką albo trzepaczką. Kolor zasmażki brązowy, konsystencja papki. Przykrywamy i pozostawiamy na zbliżony czas do zaczynu (14-16 godzin).
Po tym czasie do ładnie przefermentowanego zaczynu dodajemy zasmażkę, mieszamy do dobrego połączenia składników. 
Po czym dodajemy:
330 g mąki pszennej typ 650
375 g wody wymieszanej z 2 i 1/4 łyżki soli
Znów mieszamy (Ciasto wymieszałam łyżką w misce) aby składniki połączyły się dokładnie i pozostawiamy na 2,5-3 godzin w dużej torbie foliowej, zawiązanej u góry. Zapobiega to wysychaniu ciasta na powierzchni, dodatkowo tworzy się stabilna temperatura, która sprzyja fermentacji ciasta. 
Po tym czasie do ładnie podrośniętego ciasta dodajemy:
600 g mąki pszennej typ 650
Dosypujemy stopniowo mąkę i wyrabiamy aż ciasto będzie odchodzić od miski i ręki (lub dokładnie mieszamy drewnianą łyżką) (ja swoje wyrabiałam w robocie). Pozostawiamy na 20 min. aby odpoczęło. Przekładamy do dwóch keksówek o wymiarach 30×7 cm (wysmarowanych tłuszczem i wysypanych otrębami) (mój chleb po uformowaniu wylądował w koszyczku). Wierzch wyrównujemy. Pozostawiamy do wyrośnięcia (ja wkładam keksówki do toreb foliowych). Chleb pieczemy przez 10 minut w 250 stopniach C, następnie zmniejszamy temperaturę do 230 stopni C i pieczemy kolejne 10 minut. Zmniejszamy temperaturę do 210 stopni C i dopiekamy jeszcze 25 minut. Chleb jest upieczony, kiedy postukany od dołu wydaje głuchy odgłos. Studzimy na kratce. Smacznego!

38 komentarzy:

  1. Piękne chlebiszcze!
    I wzór namalowany jak z ASP...
    Z wędlinami jak znalazł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szkoda, że został zjedzony zanim pojawiły się wędliny, hahaha!

      Usuń
  2. Widzę Beatko, że i Ty zrezygnowałaś z foremki- no pięknie Ci się upiekł. Chleb na bardzo smakował, chociaż pierun bardzo długo mi wyrastał.
    Dziękuję za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. co chleb z koszyka to z koszyka - on inaczej smakuje!

      Usuń
  3. Ależ piękne nacięcia, czuć rękę architekta ;). Super Ci wyszedł bez foremki,

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękny bochenek! Jestem zachwycona :))
    Dziękuję za kolejne wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. wow to chyba najpiękniejszy z tych które oglądałam, cudnie nacięty-zazdraszczam:) dziękuję za wspólnie spędzony czas i do zobaczenia w kwietniu!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ewa. A ja w sprawie chlebów sie poddałam. Nie wychodzą. Moge tylko z zazdrością popatrzeć na zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  8. wygląda wspaniale i ta przypieczona skórka...pycha!

    OdpowiedzUsuń
  9. cudna dech, piękny bochen! zazdrość właśnie zżarła mnie bo nie piekłam z Wami!

    OdpowiedzUsuń
  10. Beatko, pięknie wyrósł, pięknie się upiekł i cudnie wygląda:-) Dziękuję za ten wspólny czas;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo mi się podoba w takiej bochenkowej formie, piękny!

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniały wypiek, pięknie nacięty! Dziękuję za marcowe wspólne chwile!

    OdpowiedzUsuń
  13. PRZEŚLICZNY! Jestem zachwycona!:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Moim zdaniem najpiękniejszy chleb, pieknie naciety, wypieczony. Muszę upiec na kamieniu, bo niezbyt lubie chleby foremkowe, są mało naturalne.Dzieki za wspolny czas w naszej piekarni.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie powiedziałabym, że z formy, taki pięknie pozaokrąglany:) ... a jak cudownie nacięty:). Cieszę się niezmiernie, że smakował:) Pozdrawiam i dziękuję za wspólne pieczenie:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Beatko-wygląda wspaniale :) Chyba podkradnę pomysł z nacięciami , dziękuję za wspólne pieczenie, pozdrawiam serdecznie M.

    OdpowiedzUsuń
  17. Apetycznie przyrumieniony chlebek, czuję już tą chrupiącą skórkę, dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Apetycznie przyrumieniony chlebek, czuję już tą chrupiącą skórkę, dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Pięknie wyrośnięty i ponacinany! Wspaniały!

    OdpowiedzUsuń
  20. ojej jaki bochenek , jak nacięty pie4knie i jaki ma cudny miąższ

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękny bochenek Ci wyszedł. Kształt, nacięcia, skórka i środek idealne. Dziękuję za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Mistrzowski bochenek z idealnymi nacięciami i miękiszem a chrupkość skórki aż wychodzi z ekranu - Gratuluję!!!

    OdpowiedzUsuń
  23. Piękny bochen z super wnętrzem, dziękuje za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  24. Pyszny chlebek..dzięki za wspólne pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ale piękny :)! Dziękuję za wspólne pieczenie i pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń
  26. Rety, po prostu perfekcyjny... Gratuluję:) Dziękuję za wspólne pieczenie!

    OdpowiedzUsuń
  27. O tak, domowe pieczywo to coś niepowtarzalnego :) pięknie wyrósł Twój chlebek! :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Невероятно красивыеи к тому же поразительно точнейшие интернет гадания для уточнении загадывания своего дня грядущего: это то, что поразит тебя на нашем сайте. Гадание на трех картах является самым доступным и легким вариантом для получения нужных данных из информационного поля нашей планеты.

    OdpowiedzUsuń
  29. Потрясающе волшебныеи еще удивительно точнейшие интернет гадания для предсказания вашего дня грядущего, это непременно то, что вы найдете на портале гаданий. Карты гадание самому является самым быстрым и легким инструментом для извлечения нужных данных из эмпирического поля нашей планеты.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Jeśli zostawiasz komentarz jako użytkownik anonimowy, podaj, proszę, imię lub pseudonim. Pozdrawiam

Copyright © 2013-2019 Stare Gary