Bakłażany alla parmigiana wg Jamiego Olivera

Bardzo letnie danie! Dzięki smażeniu bez tłuszczu bakłażany nie są tłuszczem przesiąknięte, jak to czasem się zdarza przy smażeniu tradycyjnym. 
To klasyczny przepis na bakłażany  z  północnych Włoch. Możemy tak upieczone warzywa zjadać jako samodzielne danie, stanowią też znakomity dodatek do mięs i ryb. Smaczne na ciepło i na zimno.

wg przepisu z tej strony



Składniki
500 g  - 2 bakłażany
oliwa z oliwek
1 cebula, obrana i drobno posiekana
3 ząbki czosnku  obrane i drobno pokrojone
1 czubata łyżeczka suszonego oregano
600 g  świeżych dojrzałych pomidorów (lub puszka)
sól morska
świeżo zmielony czarny pieprz
trochę octu winnego - do smaku
1 duża garść świeżej bazylii
parę łyżek parmezanu, świeżo startego
2 łyżki bułki tartej
2 łyżki oliwy
trochę świeżego oregano, liście posiekane ( lub suszonego)
125 g mozzarelli  - opcjonalnie

przygotowanie
Bakłażany opłukać, osuszyć, odciąć końcówki. Pokroić  na plastry o grubości 1cm, odłożyć na bok.  W dużym garnku rozgrzać na średnim ogniu trochę oliwy. Dodać cebulę, czosnek i suszone oregano i podsmażać przez 10 minut, aż cebula  zmięknie a czosnek lekko się zrumieni. Jeśli  używamy świeżych pomidorów należy obrać ja ze skórki ( zalać wrzątkiem, potrzymać w nim ok minuty, ostudzić i zdjąć skórę), a następnie pokroić w kostkę. Dodać pomidory do cebuli, czosnku i oregano, dobrze wymieszać, a następnie przykryć i dusić na małym ogniu przez 15 minut.

W międzyczasie mocno rozgrzać suchą patelnię  grillową. Plastry bakłażanów opiec partiami na patelni grillowej z obu stron, aż będą lekko zwęglone.  Gotowe odkładać na bok. Gdy sos pomidorowy jest gotowy doprawić go ostrożnie  solą, pieprzem i małą ilością  octu winnego ( do smaku),  dodać pokrojoną bazylię. Można sos zmiksować ale nie jest to konieczne.

W odpowiedniej wielkości naczyniu ceramicznym układać warstwami: sos pomidorowy, posypać parmezanem, warstwa bakłażanów. Powtórzyć  warstwy, dopóki nie skończą się  wszystkie składniki  - na ostatniej warstwie bakłażanów położyć sos pomidorowy i posypać parmezanem i mozzarellą jeżeli używamy. Tartą bułkę wymieszać z 2 łyżkami oliwy i oregano, posypać równomiernie wierzch zapiekanki. Można posypać kawałkami mozzarelli.

Umieścić naczynie do piekarnika i piec w temperaturze 190 st C ok pół godziny do uzyskania złotego koloru. Najlepiej zjadać od razu, gorące, ale może być również podawane na zimno. Smacznego!










4 komentarze:

  1. Ewa. Aleś mi narobiła smaku. Bakłażany UWIELBIAM i na pewno ten przepis wykorzystam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Robiłam podobną zapiekankę w ubiegłym roku. Zapraszam Cię do dodania przepisu do mojej akcji Warzywa psiankowate 2015 :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ewa. Przepis wykorzystałam. Byłoby idealnie, gdyby nie dość twarda skórka od bakłażana. Jadłam tę potrawę "na mieście", bakłażan ze skórką był mięciutki, więc to ja coś źle robię, ale nie wiem co.Zdjęłam skórkę i danie było wyśmienite, jedno z moich (licznych) ulubionych. Dałam prawdziwy parmezan, żadne zastępstwa, w tym wypadku, sie nie sprawdzają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z bakłażanem też mam problemy. Faktyczne przy takim beztłuszczowym smażeniu skórka może wyjść twarda, ale może to jednak sprawa bakłażanów. Jak z papryką - są takie które mają delikatna świetną do jedzenia skórę, a sa i takie( większość) gdzie skóra jest jak kopyto.
      Co do parmezanu - masz racje!

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Jeśli zostawiasz komentarz jako użytkownik anonimowy, podaj, proszę, imię lub pseudonim. Pozdrawiam

Copyright © 2013-2019 Stare Gary