Ośmiornica duszona z batatami i pomidorami

Sama nie wiem czy to danie to bardziej gulasz czy zupa. Jak go nie zwać - jest to pyszne danie obiadowe. Inspiracją była portugalska cataplana (Cataplana de polvo com batata doce) - danie którego nazwa pochodzi od nazwy specjalnego garnka w którym jest robione. Garnka nie mam - chociaż zawsze mi się taki marzył - danie robiłam więc w garze żeliwnym. Przepisy które oglądałam, różnią się między sobą  ilością dodawanych płynów. A ponieważ pamięć mnie już zawodzi, i zupełnie nie mogłam sobie przypomnieć jak gęsta była cataplana którą jadłam w Portugalii, zdecydowałam się na wersję z większą ich ilością. Jeżeli wolicie danie mniej przypominające zupę - zmniejszcie ilość bulionu do dwóch szklanek. Drugiego dnia zupa była jeszcze lepsza - smaki się przegryzły - było pysznie!

Inspiracją był przepis z tej strony




składniki
1 ośmiornica  (moja mrożona 1200 g )
6 ząbków czosnku, posiekane
2 słodkie ziemniaki pokrojone w dużą kostkę (600 g)
1 czerwona papryka, pokrojona w paski
2 - 3  duże szalotki lub 1  cebula, pokrojone w plasterki
4 szklanki wywaru najlepiej rybnego - może byc warzywny
400 g - puszka pokrojonych pomidorów
1 szklanki białego wytrawnego wina 
sól, pieprz
1/4 łyżeczki kardamonu
1/4 łyżeczki imbiru
oliwa z oliwek
duży pęczek kolendry
sok z cytryny, chili do doprawienia

przygotowanie
Ośmiornicę, o ile kupiliście mrożoną,  rozmrozić, najlepiej przez noc, w lodówce. Rozmrożoną opłukać, oczyścić worek z niejadalnych części ( o ile nie został wcześniej oczyszczony). Można ośmiornicę sparzyć, zanurzając ją w garnku z wrzącą wodą, ale nie jest to konieczne. Głowę ośmiornicy odciąć i  pokroić w paski, ramiona pociąć na mniejsze kawałki - dł ok 3 cm. Odłożyć mięso na bok. Cebulę pokroić w piórka, Paprykę w cienkie paski, czosnek posiekać. W garnku z grubym dnem rozgrzać oliwę, wrzucić cebulę, czosnek i paprykę, smażyć przez ok 5 minut, często mieszając i pilnując aby warzywa się nie zbrązowiły. Wlać wino, dodać pomidory, ośmiornicę, bulion, wrzucić pokrojone w kostkę bataty. Posolić i popieprzyć do smaku, dodać kardamon i mielony imbir. Przykryć, wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st C na dwie godziny. Podawać posypane kolendrą. Smacznego!













2 komentarze:

  1. A jak sie ma miekkosc miesa w zupie ??
    rozplywa sie w ustach czy trzeba gryzc??

    J

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miękkość jest jak trzeba! Ani za miękkie ani za twarde - w sam raz!

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Jeśli zostawiasz komentarz jako użytkownik anonimowy, podaj, proszę, imię lub pseudonim. Pozdrawiam

Copyright © 2013-2019 Stare Gary